menusearch
qomgasht.ir

انجمن اولیا و مربیان، پل ارتباطی خانه و مدرسه

جستجو
شنبه ۱ دی ۱۴۰۳ | ۱۷:۵۹:۱۶
۱۴۰۳/۷/۱۰ سه شنبه
(1)
(0)
انجمن اولیا و مربیان، پل ارتباطی خانه و مدرسه
انجمن اولیا و مربیان، پل ارتباطی خانه و مدرسه

یادداشت، رضا شاهسواری – رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان قم

تعلیم و تربیت یک نهاد اجتماعی است که کارکرد آن به عرصه و حوزه ی خاصی از نیازهای انسانی منحصر می‌شود. یک نهاد رسمی و جدی که در آغاز قرن هفدهم در دوران نهضت اصلاح دینی در اروپا به معنای واقعی کلمه شکل گرفت. در دنیای مدرن با توجه به پیچیده و گسترده شدن ساختار جامعه و تکثر نهادهای اجتماعی، ارتباط متقابل ساختارها و دیگر نهادها جامعه لازم و ضروری است. لذا ارتباط تنگاتنگ نهاد خانواده و نهاد تعلیم و تربیت در جامعه مدرن امروزی در راستای تأمین و تضمین نیازهای مادی و معنوی بشر معاصر قابل توجّه است.
*** انجمن اولیا و مربیان : پل ارتباطی خانه و مدرسه
بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ( مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ) یکی از شیوه ها و روش های حضور مؤثر، خلاق و فعال خانواده ها در نظام آموزشی و تربیتی کشور «تشکیل انجمن های اولیا و مربیان » در مدارس است. یک نهاد مردمی و غیر دولتی که مبتنی و متکی بر همراهی و همیاری اولیای دانش آموزان در راستای افزایش نقش مشارکت خانواده ها و کاهش آسیب های اجتماعی در تصمیم سازی و تصمیم گیریهای آموزشی و تربیتی مدرسه ( ارتباط خانه و مدرسه ) تشکیل می‌شود. به عبارتی دیگر، انجمن اولیا و مربیان گروهی انتخابی و انتصابی از مربیان و اولیای دانش آموزان ( سرمایه عظیم انسانی برای برون رفت از تنگناهای آموزشی و تربیتی ) هستند که با برگزاری جلسات متعدد و گرفتن تصمیمات سازنده در بسترتحقق عینی و انضمامی اهداف، هم آهنگی و هم سویی تحصیلی و تربیتی خانه و مدرسه تلاش و کوشش می‌کنند.
*** جایگاه انجمن اولیا و مربیان در قوانین و مقررات نظام آموزشی و تربیتی کشور
با توجه به جایگاه انجمن ها در رشد و بهبود تربیتی و آموزشی دانش آموزان در دو نهاد خانه و مدرسه ( کانون اصلی تعلیم و تربیت ) و پیش بینی ۲۶ وظیفه و اختیار در دستور العمل اجرایی مدارس ( مصوب شورای عالی آموزش و پرورش برای اداره مطلوب مدارس با توجه به تحولات و تغیّرات محیطی و نیازهای حال و آینده دانش آموزان و جامعه) مدیران مدارس بایسته و شایسته است در راستای تبیین وظایف و مأموریت های شورای انجمن مدرسه و ارتقا و اعتلای نظام آموزشی و تربیتی کشور نسبت به اجرایی و میدانی شدن این وظایف و اختیارات قانونی اقدام نمایند.
* تبیین نقش اولیای دانش آموزان در بهبود فرهنگ سازمانی
* رصد عملکرد مدرسه و همکاری و همراهی در اجرای برنامه ها و فعالیت های فوق برنامه مدرسه
* شناسایی ظرفیت های والدین و به کارگیری آن در اداره مطلوب مدرسه
* شناسایی خانواده های آسیب پذیر و آسیب دیده و برنامه ریزی برای انجام مداخلات و حمایت های روانی و اجتماعی دانش آموزان در معرض خطر با هماهنگی مدیر مدرسه
* شناسایی اولیای بی سواد دانش آموزان در راستای با سواد کردن ایشان با استفاده از ظرفیت مدرسه
* تشکیل شورای مالی و نظارت بر هزینه کردها و تراز مالی مدرسه
* شناسایی و تأمین منابع مالی مورد نیاز مدرسه ( خیرین و مؤسسات خیریه )
* ارتباط با دستگاه های برون سازمانی از طریق مدیر مدرسه
* برگزاری کارگاه های آموزش خانواده
* بررسی و تصویب پرداخت کارانه، پاداش و حق الزحمه کارکنان و عوامل مدرسه با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه
* برنامه ریزی، تصمیم گیری، اقدام و نظارت بر سرویس حمل و نقل و تهیه لباس فرم دانش آموزی با هم آهنگی شورای مدرسه
* تشکیل اتاق اولیا در مدارس در راستای ارتباط و تعامل مستمر بین والدین و معلمان و پیگیری مطالبات تربیتی دانش آموزان
* تکریم جایگاه معلمان با بهره گیری از تمام ظرفیت های والدین